Wat is de ultieme vuurdoop voor de lancering van een CMS?
Bedenken, bouwen, optimaliseren… Onze developers hebben veel energie gestoken in ons nieuwe contentmanagementsysteem (CMS), genaamd BASE. Het eerste project dat liveging vanuit BASE was meteen een uitgebreide. Namelijk de website voor The Safety Network!
Deze organisatie bestaat uit tien gespecialiseerde bedrijven. Samen delen zij hun expertise om Nederland veiliger te maken. Als groep zetten ze elkaars krachten graag in, maar de bedrijven staan ook op zichzelf. Daarom ontwikkelden we één technische weboplossing van waaruit we wel tien websites opleverden. Aan de voorkant kan ieder bedrijf zich op een eigen manier en in eigen stijl presenteren. We voegden er ook een koppeling met een externe partij aan toe. Kortom: de ultieme vuurdoop voor BASE.
Klant
The Safety Network
Diensten
BASE, ons nieuwe systeem om websites mee te beheren, vormt voor The Safety Network de basis voor tien nieuwe websites. Om een optimaal webdesign te ontwerpen, startten we met een UX-sessie. We bouwden vervolgens de weboplossingen, legden een koppeling en vulden de websites met content. De livegang was een feestje waard!
Waarom BASE?
De voormalige websites van The Safety Network stonden in een omgeving die door hun vorige webpartner niet meer werd doorontwikkeld. Zo ontstond de wens om de verouderde internetoplossingen te vervangen door nieuwe websites. Het liefst in een bekend open source contentmanagementsysteem.
We gaven het team van The Safety Network een demo van BASE, ons toen nog niet gelanceerde CMS, en dat overtuigde meteen. Met name de gebruiksvriendelijkheid en het feit dat je veel zelf kunt aanpassen in de templates. Zo konden ze iedere website namelijk in een handomdraai uniek maken met eigen modules en contentblokken.
Van raadgevers tot beslissers
Tien websites maken vanuit één basis, terwijl ieder bedrijf andere diensten, doelen en doelgroepen heeft. Dat is een uitdaging. Daarom organiseerden we eerst een UX-sessie met alle bedrijven. The Safety Network trapte af met een pitch, waardoor we de organisatie en haar wensen goed leerden kennen.
Vervolgens creëerden we overkoepelende design principles die op iedere doelgroep aansluiten. Op basis van zes persona's en bijbehorende user stories brachten we alle behoeften in kaart. Waar is een bezoeker naar op zoek? Welke boodschap sluit daarop aan? En uit welke pagina's en modules moet je website dan bestaan? Het antwoord op die vragen resulteerde in heldere user flows als fundament voor het webdesign.
Technische realisatie en koppeling
Bij de technische realisatie van dit project bouwden we ook een koppeling met de cursusplanning-software Chainwise. Drie van de websites bieden namelijk opleidingen aan en die worden nu vanuit Chainwise automatisch ingeladen. Zo bevat onze eerste grote website in BASE ook nog een externe koppeling. Een mijlpaal!
Ons marketingteam zorgde ervoor dat de content van de voormalige sites werd overgezet naar het nieuwe systeem. Ook ontfermden ze zich over de redirects van de oude naar de nieuwe url's. Zo borgden we de vindbaarheid van de websites in de zoekmachine. Bij een omvangrijk project als dit is de livegang zeker een feestje waard. We vierden het in de creative studios, waar het team van The Safety Network de websites letterlijk zelf lanceerde!