Hoe zorg je ervoor dat echt iedereen toegang heeft tot dezelfde informatie en mogelijkheden? Een belangrijke vraag waar steeds meer aandacht voor is. Arbeidsmarktregio Zeeland zocht naar het antwoord en selecteerde WebNL als marketingpartner. Samen ontwikkelden we een digitoegankelijk platform.

Onder de noemer 'Aan de slag in Zeeland' heeft het plaform als doel om inwoners en werkgevers samen te brengen. Op de website leren zij wat er allemaal mogelijk is op het gebied van werken en leren. Student of 50-plusser, praktisch of theoretisch geschoold, met of zonder uitkering, wel of geen beperking... De website moet toegankelijk zijn voor iedereen. Daarom gingen wij aan de slag met UX-advies en contentstrategie.

Klant

Arbeidsmarktregio Zeeland

Diensten

We ontwikkelden de positionering, merkidentiteit en een campagneconcept om inwoners en werkgevers te activeren. Voor het platform adviseerden wij over de UX-flows en schreven we inclusieve B1-content in de juiste tone of voice. Zo ontstond een WCAG-proof platform dat optimaal toegankelijk is voor iedereen.

Bezoek aandeslaginzeeland.nl

Een netwerk aan kennis

De Zeeuwse arbeidsmarkt. Hoe ziet die er eigenlijk uit? Welke partijen werken daarin samen? En welke uitdagingen hebben zij? Om die kennis te verzamelen, organiseerden we een kick-off in de werkgroep van het platform Aan de slag in Zeeland. Vanuit die input bedachten we een merkverhaal met merkwaarden die zorgen voor een heldere positionering. Zowel voor inwoners, als voor werkgevers. Elke tekst voldoet volledig aan B1-richtlijnen, waardoor het voor iedereen begrijpelijk is. Ook als je moeite hebt met lezen en schrijven.

UX-friendly webdesign

Een platform dat voor iedereen toegankelijk is, vraagt om slimme UX. We werkten aan een duidelijke menustructuur zonder overbodige lagen. De homepage en navigatie sluiten direct aan bij de behoeften van werkzoekenden en werkgevers. Ook over de opbouw van de pagina's dachten we mee, zodat je zonder enige moeite de juiste informatie tot je kunt nemen. De inclusieve beeldtaal weerspiegelt de diversiteit van de Zeeuwse arbeidsmarkt. 

Contentstrategie en structuur

De input voor de contentstrategie? Een enorme 'bak' aan informatie, bronnen, documenten, partners, nieuwsberichten, projecten, interviews... Aan content dus zeker geen gebrek. In samenwerking met de specialisten en het netwerk van Arbeidsmarktregio Zeeland brachten we hier structuur in aan. Zowel qua indeling in categorieën, als qua indeling in lay-out per pagina. Zo ontstond een duidelijk en compleet overzicht. 

Digitoegankelijke website

Vanuit contentstrategie, mét eigen tone of voice, werkten we naar contentcreatie. In korte tijd ontwikkelden we met ons team alle webteksten voor de site in begrijpelijke taal. Ook bij het vullen van de website was speciale aandacht voor toegankelijkheid volgens de European Accessibility Act (EEA) en WCAG-richtlijnen. Bijvoorbeeld door bij lastige termen direct naar definities te verwijzen of door links goed toe te lichten. 

Onze rol was wat digitoegankelijkheid betreft gericht op UX, content en campagnes in dit project. In combinatie met digitoegankelijke techniek, maakt dit het platform toekomstbestendig. Oftewel: de website is toegankelijk voor mensen met een visuele, audititeve of motorische beperking. Klaar om aan iedereen te laten zien dat zij ertoe doen op de Zeeuwse arbeidsmarkt, op welke manier dan ook.

Ook een digitoegankelijke site?

Lees meer over digitoegankelijkheid