Zoekmachineoptimalisatie (SEO): hoe vindbaar ben jij?
Met Search Engine Optimization (SEO) zorg je ervoor dat je website, dus je organisatie, goed gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Het liefst behaal je natuurlijk met zo veel mogelijk zoektermen een nummer-1 positie! Maar is dat het doel? Uiteindelijk wil je dat zoekmachineoptimalisatie je doelgroep helpt en kwalitatieve bezoekers oplevert.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Om te ontdekken welke zoektermen voor jouw organisatie belangrijk zijn, voeren we een zoekwoordenonderzoek uit. Jouw producten en diensten, of synoniemen daarvan, dienen als input voor het onderzoek naar zoekvolumes. Naast deze gerichte zoektermen zien we vaak dat ook de hulpvraag of behoefte van je doelgroep in het zoekwoordenonderzoek terugkomt. Aan jou de taak om daar met je webpagina’s antwoord op te geven! ‘Je doelgroep helpen’ is dus je focus wanneer je met zoekmachineoptimalisatie aan de slag gaat, niet het Google-algoritme.
“Successful SEO is not about tricking Google. It’s about partnering with Google to provide the best search results for Google’s users.” - Phil Frost
De basis voor je vindbaarheid leg je met je websitestructuur. De hoofdpagina’s van je website zijn het belangrijkst. De inhoud van die pagina’s wordt ook wel cornerstone content genoemd. Wanneer de hoofdpagina’s op de belangrijkste zoektermen zijn gebaseerd, kun je de subpagina’s zien als een soort zijtakken in de paginastructuur. Door iedere pagina op een zoekterm en synoniemen daarvan te baseren, ontstaat er een web aan relevante informatie.
Content en technische SEO
Zoekmachineoptimalisatie is een doorlopend proces, gezien zoekgedrag en algoritmes continu veranderen. Zeker met de opkomst van voice search. Enerzijds houdt zoekmachineoptimalisatie in dat we je website aanvullen met nieuwe pagina’s en optimaliseren op het gebied van zoektermen, leesbaarheid, zoekwoorddichtheid, opmaak, alt tags en metatitels. Anderzijds heeft zoekmachineoptimalisatie ook een - hele belangrijke - technische kant. Dit is gericht op aspecten als de interne linkstructuur, de laadsnelheid, structured data, de user experience, foutmeldingen en nog veel meer facetten die Google meeneemt in haar beoordeling.
Je website “SEO-proof” maken is dus geen eenmalige activiteit, maar een allesomvattend proces dat continu aandacht nodig heeft. En dat is het ook waard, want je kunt er jaren profijt van hebben. Niet alleen in de vorm van bezoekers, maar ook in de vorm van conversies. SEO zorgt voor maximale vindbaarheid op relevante termen voor de lange termijn.
Cases met zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Hoe scoort jouw site op vindbaarheid
Welke zoektermen gebruikt jouw potentiële klant?
Is je technische SEO wel op orde?