GPT-3: AI gamechanger voor marketing, design en development
GPT-3: AI gamechanger
Met de komst van GPT-3 lijkt er écht iets te veranderen in het speelveld van kunstmatige intelligentie, ofwel Artificial Intelligence. Dit slimme taalmodel begrijpt data en teksten en levert op basis daarvan een menselijke reactie, tekst, code of handeling. Maar hoe werkt GPT-3 dan precies? En maakt het ons werk als marketeers, designers en developers in de toekomst overbodig? Onze developer Rob zocht het voor je uit!
Wat is GPT-3?
Kort gezegd is GPT-3 een taalmodel dat op basis van een klein beetje tekst, aangevuld met een beetje Artificial Intelligence (AI), de rest van de tekst voorspelt.
Een ‘beetje’ AI? Nou, heel veel eigenlijk. De vorige versie van dit taalmodel, GPT-2, werkte nog met 1,5 miljard instructies. Versie 3 werkt nu met 175 miljard instructies. De vooruitgang is dus gigantisch en dit zie je ook terug in de verschillende toepassingen, die we later in dit artikel voor je opsommen.
GPT-3 is ontwikkeld door OpenAI en alle techniek erachter staat achter gesloten deuren. Wel is er een API ontwikkeld waarmee je het model kunt bevragen. Op basis van deze API is inmiddels een aantal ontwikkelaars aan de slag gegaan om te kijken wat je allemaal met dit model kunt bereiken. Vooralsnog is alles nog in beta, maar er is wel wat beweging. Zo heeft Microsoft een exclusieve licentie gekregen om de GPT-3 techniek te integreren in hun diensten. En er gaan zelfs geluiden dat er binnenkort een betaalde API-variant aankomt die voor iedereen (met geld) toegankelijk is.
Hoe werkt GPT-3 in de praktijk ?
In de praktijk komt het er vaak op neer dat je GPT-3 eerst zelf voedt met een hoeveelheid data. Met behulp van de 175 miljard instructies gaat het model jouw data ‘begrijpen’ en heeft het vervolgens dus het vermogen om hier zelf iets mee te doen. Zoals...
1. Teksten genereren
Laten we beginnen met een open deur: GPT-3 kan teksten voor je schrijven! Neem als voorbeeld de dienst Copysmith, waarbij je met een aantal trefwoorden over een product, dienst of bedrijf binnen enkele ogenblikken een complete, kloppende marketingtekst krijgt. Twijfel je daaraan? Probeer het zelf! Het resultaat zal je verbazen.
2. Slim zoeken
Waar traditionele zoekmachines 1-op-1 zoeken op jouw zoekopdracht, maakt deze techniek het mogelijk om jouw vraag werkelijk te ‘begrijpen’ en in de tekst te zoeken naar het antwoord. Je kunt hiermee dus met een afwijkende vraag toch nog op de juiste resultaten uitkomen. Zoek je bijvoorbeeld op een Wikipedia-pagina over brood op de vraag “Waarom is brood zo luchtig?”, dan begrijpt deze zoekmachine welke stap in het bakproces aansluit op deze vraag. Zelfs als het woord ‘luchtig’ niet eens in die tekst voorkomt. Zowel je vraag als de gegevens over brood worden door GPT-3 gehaald en op basis daarvan vind je een match. Je komt dus zonder de exacte termen te weten alsnog bij de juiste informatie uit.
3. Data uitlezen en begrijpen
GPT-3 kan vragen voor je beantwoorden op basis van data die je zelf voorlegt. Wanneer je het model een stuk tekst geeft, kun je vervolgens een vraag stellen. Op basis van een tekst over de geschiedenis van Nederland, stel je bijvoorbeeld de vraag “Wanneer was de slag bij Waterloo?”. Het model analyseert een stuk tekst en geeft je vervolgens het antwoord. 1815!
4. Chatbot die je echt begrijpt
Combineer de bovenstaande toepassingen in een chat en je hebt een chatbot die met verdraaid goede antwoorden komt. Waar de gebruikelijke chatbot heel veel instellingen en lering nodig heeft en alsnog vaak erg toegespitst is op bepaalde scenario’s, kan het GPT-3 model met de juiste data de vraag begrijpen en een passend antwoord formuleren. Dat biedt mogelijkheden! Er is zelfs al iemand bezig met een app waarmee je kunt praten met Albert Einstein. Vraag hem gerust of hij zijn theorieën even aan je wil uitleggen, hij helpt graag ;-).
5. Laat GPT-3 voor je ontwerpen
Nu gaan we een stapje verder. Voor als je hem nog niet voorbij hebt zien komen, check onderstaande tweet! Wat zien we hier? Nou, dat je GPT-3 zo kunt trainen dat het model technische taal gaat begrijpen. Wanneer je dit combineert met andere technieken kun je dus een stap verder gaan en een programma acties voor je laten uitvoeren. Zoals je in de video bij de tweet ziet, is de Figma-plugin zo geprogrammeerd dat er op basis van een stukje tekstuele input een compleet werkbaar prototype wordt gegenereerd.
6. Next level: code schrijven
Are you ready? We gaan nog een stapje verder. Het model is krachtig… Zeer krachtig! Daarom wordt GPT-3 getraind met programmeertalen. Er zijn zelfs al voorbeelden waarbij je functies niet meer hoef te schrijven; je hoeft ze alleen maar te omschrijven. Hoe? Plaats een regel commentaar in je code met daarin hetgeen je wil dat de code gaat doen. Vervolgens genereert het model werkende code. Ook bestaan er voorbeelden van het automatisch genereren van o.a. SQL queries en React applicaties.
De toekomst van GPT-3
Zoals je misschien wel hebt geconcludeerd nadat je de verschillende toepassingen hebt gezien, is dat GPT-3 heel krachtig is. Misschien wel grenzend aan ‘eng’ krachtig. De output van het model is namelijk zo goed dat sommige teksten niet te onderscheiden zijn van de menselijke variant. We verwachten daarom dat er legio aan toepassingen op de markt gaan verschijnen die ons dingen uit handen nemen.
‘’Anything that could be automated will be automated... Unless you know how to fix a printer, that job will exist forever.‘’
Niet alleen op het gebied van copywriting, maar ook voor design en development. Als er nu al in de ‘simpele’ voorbeelden complete prototypes en stukken code worden gegenereerd, kun je er vanuit gaan dat dit nog enorm gaat groeien.
Is GPT-3 een bedreiging?
Nope, juist een kans! Wanneer we basisfunctionaliteiten automatisch kunnen genereren, zijn marketeers, developers en designers minder tijd kwijt aan de standaard en aan terugkerende acties. Als je hier (letterlijk) om vraagt, doet GPT-3 dit gewoon voor je. Dat zorgt ervoor dat we ons meer bezig kunnen houden met complexe, creatieve oplossingen. Wanneer je GPT-3 nu integreert in bijvoorbeeld een designproces, zullen alle designs er hetzelfde uit gaan zien. Bij complexe, creatieve en one-of-a-kind oplossingen en designs, blijft menselijke creativiteit in ons vak dus onmisbaar.
Meer lezen over GPT-3?
Check dan ook eens de volgende artikelen over GPT-3:
Mail beantwoorden met 3 woorden